De natuur je beste sportschool? Jazeker!

April 13, 2023
Bewegen in de buitenlucht is goed voor zowel je mentale als lichamelijke gezondheid. 

10 voordelen op een rijtje waarom buiten bewegen je gezonder en blijer maakt.

1. Burn CALORIES burn

Buiten sporten kan meer calorieën verbranden dan binnen sporten, door de verschillende oppervlakken en omstandigheden waar je mee te maken krijgt. Als het koud is buiten, verbrand je zelfs nog meer calorieën. Dit komt omdat je lichaam bij koude temperaturen harder moet werken om warm te blijven. No more excuses! Kleed je extra warm en trek die loopschoenen aan.

 2. Frisse ideeën en betere focus

Buiten wandelen of fietsen wekt endorfine op in het lichaam, een hormoon dat ons alerter maakt, beter doet denken en op ideeën doet komen.  Loop in de natuur of kriskras in een stad.  Kies andere paadjes of onbekende straatjes. Laat je verwonderen door een verrassend vergezicht, een toevallige voorbijganger of vogel die voorbijvliegt.  Hoor, voel, zie,… en plots komt de inspiratie vanzelf.

 3. Sterke longen

Door in de frisse lucht te bewegen krijg je een betere conditie en sterkere longen. Je hoeft niet altijd uitbundig te sporten, door gewoon te wandelen of fietsen in een zuurstofrijke omgeving krijg je al meer energie. Als je bovendien nog zoveel mogelijk door de neus ademt, benut je je longen efficiënter. Mensen die door hun neus ademhalen krijgen ongeveer 60% meer zuurstof binnen dan mensen die door hun mond ademhalen.

4. Je wordt er blij van

Buiten sporten of bewegen helpt om je gedachten te ordenen en je mentale gezondheid te verbeteren. Door de blootstelling aan zonlicht in de natuurlijke omgeving verminderen je gevoelens van angst en depressie. Je voelt je energieker en blijer.

 5. Minder snotneuzen

Ga naar buiten en wapen je tegen vervelende snotneuzen. Door actief buiten te zijn versterkt je immuunsysteem door blootstelling aan natuurlijke elementen zoals zonlicht, frisse lucht en temperatuurveranderingen. Je lichaam kan zich veel beter verdedigen tegen ziekten en infecties of je bent minder lang ziek.

 6. Stress loslaten

Sporten in de frisse lucht verlaagt je stresshormonen. Je wordt rustiger en kalmer.  Dit komt doordat buiten bewegen een ontspannende ervaring is die je helpt je overprikkelende brein rust te geven. Je kan even je zorgen en problemen van de dag vergeten of het in een ander perspectief zien.

 7. Een boost voor je sociaal leven

In plaats van af te spreken om samen iets te drinken of te eten, kan je met vrienden ook samen gaan stappen om bij te praten. Naast elkaar lopen levert trouwens veel diepgaandere gesprekken op dan wanneer je tegenover elkaar zit. Wanneer je samen met een maatje wandelt, krijg je een ander soort verbinding.  Er is geen direct oogcontact en stiltes voelen minder ongemakkelijk. Het bewegen doet je makkelijker praten, lachen, diep nadenken en ideeën krijgen. 

 8. Slaap beter en dieper

Als je buiten hebt gesport is je lichaam moe en val je makkelijker in slaap. Je slaapt ook veel dieper. Bovendien kan buiten zijn en het blootstellen aan natuurlijk zonlicht helpen om je slaap-waakritme te reguleren. Je bent overdag alerter en ’s nachts slaap je rustiger.

 9. De natuur is gratis

Het is een goedkope manier om actief en fit te blijven. Je hoeft geen sportabonnement te kopen. Er zijn zoveel mooie plekjes te ontdekken waar je kan wandelen of fietsen. Zelfs zwemmen in de zee is gratis.

 10. Sterkere botten

Vitamine D is cruciaal voor de bot opbouw. Het zorgt er namelijk voor dat er voldoende calcium in het bot wordt opgenomen. Door buiten te bewegen maak je meer vitamine D aan door de blootstelling aan zonlicht.

Tijdens Mindful Run / Walk bewegen we steeds in de natuur. We profiteren van alle voordelen van buiten sporten in combinatie met bewustwording van lichaam en geest. Je leert technieken rond betere ademhaling, focus en concentratie en gaat volledig opgeladen naar huis met minder stress en meer energie.

Ontvang het gratis e-book

Met tips voor meer energie én minder stress. Je leert hoe je met kleine tips je gezondheid kan verbeteren!

Bedankt voor je interesse! Je ontvangt het e-book in je mailbox.
Oeps! Er ging iets verkeerd met versturen. Probeer het opnieuw.
verder uit de blog

Meer energie en minder stress

Wat kan je leren van onze Nelson en de kat van de buren?
Jul 16, 2023

Ontdek hoe we essentiële lessen over mindfulness en stressvermindering kunnen leren van onze trouwe viervoeters. Leer hoe je je geest en lichaam kunt revitaliseren door te 'schudden als een hond' na een stressvolle dag en hoe je 'catfulness' kunt toepassen om meer in het heden te leven en je omgeving te observeren.

Hoe moet je mediteren? Ontdek de veelzijdigheid van meditatie.
Jul 1, 2023

Bij het woord meditatie denken veel mensen aan iemand die in stilte op een matje zit. Hoewel dit een vorm van meditatie is, is het veel breder dan dat. Hoe je moet mediteren is een persoonlijke keuze. Het belangrijkste is dat je een vorm vindt die bij jou past en die je kunt volhouden.

Mindfulness op de werkvloer
Jul 16, 2023

Werkdruk, deadlines en digitale afleidingen kunnen ons gemakkelijk van het hier en nu afleiden, waardoor we ons gestresst, overweldigd en uitgeput voelen. Daarom wenden steeds meer bedrijven zich tot mindfulness. Leer hoe mindfulness kan bedragen aan een gezondere en productievere werkomgeving.

We werken zowel lichamelijk als mentaal aan je persoonlijke groei en ontwikkeling
gratis kennismaken