Wat is mindfulness? Is het leren rozijnen eten?

February 10, 2023

Mindfulness is een aandachtsoefening. Het is de mentale knop om rust te vinden.

Een mindfulness opdracht die je misschien kent is de rozijnoefening. Je eet 1 rozijntje. Niet in je mond stoppen, slik en weg. Neen, bij deze oefening moet je heel bewust de rozijn bestuderen en met volle aandacht kauwen en opeten. Niets voor jou? Dit hoeft ook niet.  

Mindfulness draait om een natuurlijke houding om bewust en gefocust te zijn. En hiervoor hoef je geen rozijnen te eten.

Boeddha om schreef het als volgt. Iedereen zit, loopt en eet, maar… Als wij zitten, weten we dat we zitten. Als we lopen, weten we dat we lopen. Als we eten, weten we dat we eten.

Mindfulness kan je makkelijk toepassen in het dagelijks leven:

  • De dag starten met naar buiten kijken
  • Drink bewust je eerste kopje koffie
  • Echt genieten van je maaltijd, geen schermpjes in de buurt
  • Ademen, maar dan bewust
  • Douchen met volle aandacht
  • 2 minuten niets doen
  • Luister aandachtig naar je gesprekspartner, niet onderbreken, oordelen of corrigeren.
  • Dit kan ook met vervelende klusjes zoals een hemd strijken. Blijf met aandacht bij het strijken tot de taak is voltooid.

Dwaalt je mind af, dat is doodnormaal. Mindfulness is niet stoppen met denken maar dat stemmetje in je hoofd controleren. Wees bewust dat je gedachten afdwalen en breng je aandacht terug. Niet denken aan het volgende dat je gaat doen, maar met volle aandacht met je activiteit bezig zijn.  

Wandelen of lopen is een ideale mindfulness oefening

Snuif de buitenlucht op en zet je zintuigen opscherp. Wat zie je? Wat hoor je? Wees bewust van je houding tijdens het wandelen, van elke stap die je zet, hoe je ademt. Kijk bewust naar wat je tegenkomt, lach naar de mensen die je kruist. Het is een manier om de beslommeringen van alledag even te vergeten. Het gewone leven even achter je te laten. Neem eens een andere route dan je gewoon bent en ontdek nieuwe dingen.  

Een wandeling levert altijd iets op. Het is goed voor je gezondheid, je krijgt een nieuw inzicht of een creatief idee.

Tijdens Mindfulness Walk/Run leren we je zintuigen volledig aan te zetten en helemaal in het moment aanwezig te zijn. De gedachtestroom op pauze zetten waardoor je beter gaat zien wat belangrijk voor je is.

Ontvang het gratis e-book

Met tips voor meer energie én minder stress. Je leert hoe je met kleine tips je gezondheid kan verbeteren!

Bedankt voor je interesse! Je ontvangt het e-book in je mailbox.
Oeps! Er ging iets verkeerd met versturen. Probeer het opnieuw.
verder uit de blog

Meer energie en minder stress

Heb je een opgejaagd gevoel? Het is ok om te vertragen!
Jun 21, 2023

Heb je last van een opgejaagd gevoel? Het is ok om te vertragen. Verander je mindset en krijg een rustiger leven! Vind balans en geniet intenser.

Mindfulness oefeningen voor thuis
Jul 1, 2023

Het oefenen van mindfulness is éénvoudiger dan je denkt. 5 mindfulness oefeningen voor thuis die je kunnen helpen om rust, kalmte en concentratie te vinden. Begin vandaag nog en ontdek de voordelen voor jezelf!

Waarom ik gestart ben met Mindful Walk / Run
Jun 21, 2023

Ik noem het een personal body & mind experience. Maar niks zweverigs, daar ben ik veel te nuchter voor. Ik wou ook graag mijn looptechniek bijschaven zonder teveel prestatiedruk. En het is zoveel meer dan lopen of wandelen!

We werken zowel lichamelijk als mentaal aan je persoonlijke groei en ontwikkeling
gratis kennismaken