Mindfulness zonder zweverigheid

May 20, 2023
Mindfulness da's niets voor mij...

Mindfulness da’s niets voor mij, zo dacht ik er vroeger ook over. Al dat zweverige gedoe en dan urenlang stilzitten, ik word er alleen nog onrustiger van!  Ik heb wel iets beters te doen….

Tot ik mindfulness op een andere manier leerde kennen via Mindful Run / Walk en ervaarde dat ik hiervoor niet in lotushouding op een matje moet zitten. Ja, ik heb het ook geprobeerd door te gaan liggen, maar viel uiteindelijk gewoon in slaap of was mijn TO DO lijstje aan het overlopen. Door al bewegend in de natuur Mindfulness te ontdekken, lukt het voor mij veel makkelijker om het in mijn dagelijks leven te integreren.

Het leuke aan Mindfulness is dat er niets kan mislukken, omdat er niets is dat moet lukken.  

Je past het gewoon toe op een manier die voor jou goed voelt. En dat is voor iedereen anders.

Hiervoor hoef je niet naar een klooster te gaan en tussen mediterende monniken lekker zitten zweven. Het gaat erom je aandacht in het hier en nu te brengen. In het moment aanwezig te zijn, en je gedachten niet van het ene op het andere met je aan de loop laten gaan. In een afgesloten klooster zijn er minder storende factoren en lijkt dit misschien eenvoudiger. Toch kan je die rust in je hoofd ook op andere manieren vinden.  

Mindfulness is niet alleen voor mensen met veel stress of mentale klachten. Het is gewoon goed voor je algemeen welzijn. Je slaapt beter en geniet meer van het leven. Meer rust en balans. Je kan je beter concentreren en je creativiteit staat weer op scherp.  

Iedereen kan het leren en hoe meer je oefent, hoe makkelijker je rust terugvindt in stresserende periodes en sneller herstelt na een piekmoment. Stress kan je nu eenmaal moeilijk volledig uitschakelen, maar het is hoe je ermee omgaat. Je valt als het ware terug op een stevige MIND conditie, je kan tegen een stootje en wordt veerkrachtiger.  

Het is niet moeilijk, maar het vraagt vooral aandacht. Met volle aandacht bezig zijn met wat je doet. Mindfulness kan je elke dag toepassen. Bijvoorbeeld koken zonder te multitasken. Je zit als het ware in een soort flow en er mag van alles rond je gebeuren, je gedachten blijven gefocust op waar je mee bezig bent. Als je vertraagt en al je zintuigen op scherp zet, echt proeft als je eet, de textuur voelt, aandachtig luistert naar je tafelpartners, smartphone weg en niet al denkt aan de afwas straks, ….  Het klinkt simpel, maar eerlijk hoe vaak eten we niet gehaast en zitten we met onze gedachten elders? 

Hoe meer je het doet, hoe meer het vanzelf gaat. Een nieuwe gewoonte leer je niet in 1, 2, 3. Wees mild voor jezelf, begin met kleine stapjes en zo leer je beter worden in je gedachten loslaten. En ja hoor, soms zal het niet goed lukken, maar dan is dit zo. De volgende dag probeer je het gewoon opnieuw tot je een ontspanningsmethode vindt die voor jou goed werkt.

Bij MINDFULNESS kan er niets mislukken, omdat er niets is dat moet lukken. Misschien is dit voor jou Mindful wandelen of lopen? Je lijf wordt moe, terwijl je geest kalmeert. Je beweegt in een flow, zonder prestatiedruk. Je loopt niet langer voor het aantal kilometers, wel voor een diepe ontspanning.  

Wil je op een prettige en actieve manier ontdekken of Mindfulness wel iets voor jou is? 

Mindful Run en Mindful Walk leert je hoe je volop van het bewegen en de omgeving kunt genieten met een juiste ademhaling en lopen in het hier en nu. In vijf bijeenkomsten van 1,5 uur komen alle facetten aan bod: bewegen, loophouding, ademhaling, mindfulness, concentratie, focus, loslaten en ontspannen. Je ontdekt wat het voor jou kan betekenen en gaat met een heleboel ervaring die je dagelijks kan toepassen naar huis.

Ga je mee?

Ontvang het gratis e-book

Met tips voor meer energie én minder stress. Je leert hoe je met kleine tips je gezondheid kan verbeteren!

Bedankt voor je interesse! Je ontvangt het e-book in je mailbox.
Oeps! Er ging iets verkeerd met versturen. Probeer het opnieuw.
verder uit de blog

Meer energie en minder stress

Hoe stoppen met piekeren? Met deze praktische tips!
Apr 24, 2023

Piekeren is als schommelen, je gaat heen en weer, maar blijft ter plaatse. Met deze praktische tips stap je uit de negatieve spiraal van piekeren.

Hoe moet je mediteren? Ontdek de veelzijdigheid van meditatie.
Jul 1, 2023

Bij het woord meditatie denken veel mensen aan iemand die in stilte op een matje zit. Hoewel dit een vorm van meditatie is, is het veel breder dan dat. Hoe je moet mediteren is een persoonlijke keuze. Het belangrijkste is dat je een vorm vindt die bij jou past en die je kunt volhouden.

Hoe mindfulness bijdraagt aan het verbeteren van teamdynamiek
Apr 9, 2024

Ontdek hoe mindfulness teamgeest kan bevorderen, communicatie kan verbeteren en conflicten kan verminderen, wat leidt tot een hechter en meer samenwerkend team.

We werken zowel lichamelijk als mentaal aan je persoonlijke groei en ontwikkeling
gratis kennismaken